irtsa

- som en fickkniv, allt man behöver

Just det

Kategori: Trams

Jag fick syn på en gammal tidning som låg och skräpade och även på en gammal artikel (jag vet, förvånande att se en gammal artikel i en gammal tidning, men det är sant). Nyheten hade undgått mig helt. Antingen har det gått alla förbi, eller så är det jag som är en jävla loser och är sjukt efter. Om jag ska vara helt ärlig (det ska jag) tror jag att det är en del av båda. Hur som helst, den handlade om en ny (...kanske inte så ny längre) dokumentärserie som SVT ska börja producera (nu måste jag sluta skriva parenteser i var och varannan mening, det hackar sönder det jag vill få fram (jag vet, "vill hon få fram något?" tänker ni. Tja..) och gör det svårt för läsaren att hänga med). Den ska följa tio familjer och deras barn som kommer att födas under 2010 i 15 år. Ja, alltså, barnen ska inte födas i 15 år, de ska följas i femton år. Annars hade det sannerligen varit någonting att följa!

Jag kunde inte låta bli att undra vad som skulle hända med de barnen. Att visas i TV och låta hela Sverige ta del av deras liv, bra och dåliga sidor i dem, och låta folk bedömma det. Att låta landet se allt som händer i deras liv. Märkligt. Och när serien är klar? Vad händer med dem då? Kul att bli igenkänd för en sådan sak. Och att alla vet allt om hur man har det och tror att de känner en. Och innan det? Innan barnen är stora nog att välja? Bara för att deras föräldrar är kändiskåta liksom...

Bra saker med detta:
  • Familjerna kan gå ur projektet när som helst
  • Vi får någonting och några att håna för att de inte gör saker i perfektion, medan vi vet precis hur det ska vara
  • Det ska bara visas ett avsnitt per år och familjerna ska besökas en gång i månaden, så det blir ingen dygnet-runt-övervakning (jobbigt om man vill se alla avsnitt och inte missa något. "Just det, nu är det den 25:e januari igen! Vad var det nu som hände sist?" Det är klart, i framtiden kan man väl få allt genom ett fingerpet på sin mobiliallt)
  • Kanske kan det vara intressant att se hur framtidens barn växer upp (det är tanken med programmet. Att tänka på: framtid nu år nutid då. Det borde SVT ha tänkt på)
  • Programmet skildrar uppväxten i olika familjer och miljöer

Programmet ska heta Född 2010 och finns redan i några andra länder. Inte under det namnet dock. Något annat namn på något annat språk.


Jävlar
, läste du allt? Bra jobbat. Mycket text. Och du kanske borde tänka på att skaffa dig ett liv? Jag menar, om du seriöst läste allt så... Och andra sidan skrev jag allt, och det tar längre tid. Jag gör ju research dessutom för att se att jag får all fakta rätt. Men det är klart, jag har ju inget liv.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: