irtsa

- som en fickkniv, allt man behöver

Djurmärkligheter

Kategori: Trams

Vad var det nu med de där djuren? ...märkligheter var det. Jag ska berätta:

Först när jag som bäst höll på att arbeta med händerna fulla såg jag en häst som låg på rygg  kanske hundra meter bort med benen som två stela pinnar i vädret (ja, alltså jag såg bara två ben, är säker på att det fanns fyra). Mycket stilla. Lite väl stilla... Dessutom är hon högdräktig och ska föla om två månader. Jag hann bli skapligt nervös, hon såg stendöd ut. Hästar ligger inte ned så ofta, framförallt inte ute när det är vinter och svinkallt. Och stilla på rygg? Dessutom är det farligt för dem att ligga för länge. Jag ringde ägaren, till likes min chef, och kastade ur mig saker som "rör sig inte" och "kom fort". ...skulle bara se till så att hon inte satt och latade sig någonstans och få henne att piggna till.
Hur som helst, jag skyndade mig på för att göra mig av med bördan jag hade och efter ett tag ställde sig kusen upp, ruskade lite på sig och fortsatte att göra vad hästar nu gör.
Troligtvis skulle hon bara lägga fölet tillrätta. Men nästa gång hon ska göra det kan hon väl se lite mindre död ut? Och så kan väl hennes kompis låta bli att stå alldeles bredvid, nosa på henne och se ledsen ut? Dumma djur.

Nästa konstiga djur: jag tittade in i en av gångarna och fick se en liten mus som sprang runt. Runt. Undrade om den möjligtvis jagade sin egen svans eller liknande. Gick fram. Sakta för att inte skrämma den... Försiktigt... Vad hände? Ingenting. Jag kunde komma alldeles nära den, den kom till och med fram till mig och sprang in mellan mina fötter och nosade. Jag kunde sätta mig ned och den brydde sig inte alls. Jag försökte skrämma den, men förgäves. Lustigaste av allt var nog att den, när den skulle springa fram till mig, rullade runt som en hund på kommando. Och så fortsatte den.
Helskumt. Såg den flera gånger där den sprang runt och undersökte allt den kom över att undersöka. Jag hade lugnt kunnat fånga den med mina bara händer. Ny kompis månne?

Undrar om det är dags för mig att se mig om efter ett nära beläget mentalsjukhus...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: